REGULAMIN ORGANIZACYJNY WTUTW

Regulamin Organizacyjny Wawerskiego Towarzystwa Uniwersytetu Trzeciego Wieku zwany dalej Regulaminem określa wewnętrzne zasady funkcjonowania organizacji takie jak formy i miejsce prowadzenia działalności , finansowanie , zasady członkostwa, zasady kierowania oraz kompetencje członków Zarządu , zasady uczestniczenia członków w zajęciach , prawa i obowiązki słuchaczy oraz system obiegu informacji.

§1

Postanowienia ogólne

  1. Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku jest stowarzyszeniem , organizacją pozarządową posiada status organizacji pożytku publicznego , jest członkiem Fundacji Ogólnopolskiego Porozumienia UTW , Członkiem Komisji Dialogu Społecznego ds. UTW w ramach forum Dialogu Społecznego działającego przy Urzędzie Dzielnicy Wawer. Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku realizuje swoje zadania na podstawie Ustawy o Stowarzyszeniach , ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności Pożytku Publicznego i   Wolontariacie i innych stosownych przepisów ustawowych i Statutu.
  2. Program Uniwersytetu ma na celu stworzenie warunków do rozwoju intelektualnego , osobistego rozwoju przez sztukę , promocji prozdrowotnego stylu życia, organizacji wypoczynku oraz nawiązywanie i wzmacnianie więzi społecznych w środowisku.
  3. Podstawowymi źródłami  finansowania działalności WTUTW
    1. środki własne – tzn. wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
    1. środki pochodzące z płatności za zajęcia fakultatywne, wycieczki, imprezy kulturalne oraz inne wynikające z oferty programowej,
    1. dotacje i granty,
    1. odpisy 1,5% podatku dochodowego dla Organizacji Pożytku Publicznego.
  4. Adresem i siedzibą główną WTUTW jest budynek Wawerskiego Centrum Kultury zlokalizowany przy ul Żegańskiej 1a, 04713 Warszawie email [email protected].
  5. Sekretariat WTUTW funkcjonuje w formie dyżurów członków zarządu lub zastępców członków WTUTW pod w/w adresem i czynny jest w każdy wtorek od godz.. 10:00 do 12:00 oraz przed wykładem od godz. 15:00 do 16:30.

§2

Zasady członkostwa

  1. Członkiem WTUTW może być osoba , która osiągnęła wiek 50+, jest emerytem lub rencistą , nie pracuje zawodowo w pełnym wymiarze czasu, wypełniła Kartę Zgłoszenia oraz wniosła statutową opłatę ( składkę roczną a dla nowych członków również opłatę wpisową) . Przyjęcia nowych członków,  w miarę wolnych miejsc, odbywają się raz w roku w   czasie dni otwartych we wrześniu  dokładny termin podany z miesięcznym wyprzedzeniem znajduje się na stronie internetowej Uniwersytetu www,u3wawer,com.pl.
  2. Wcześniej uzyskane członkostwo potwierdza się zapisami na kolejny rok akademicki  wraz z wpłaceniem składki rocznej . Brak potwierdzonego zapisu i brak wpłaty równoznaczne jest z rezygnacją  z członkostwa.
  3. W szczególnych przypadkach okresowo uniemożliwiających  słuchaczowi uczestnictwo w pracach WTUTW możliwe jest czasowe zawieszenie członkostwa na wniosek zainteresowanego skierowany na piśmie do Zarządu.

§3

Formy prowadzonej działalności

  1. Podstawową formą działalności edukacyjnej WTUTW są wykłady prowadzone w siedzibie Uniwersytetu oraz poza siedzibą  w placówkach muzealno edukacyjnych w Warszawie.
  2. Formą uzupełniającą mogą być konwersatoria i seminaria poświęcone pogłębianiu wiedzy w określonej wybranej dziedziny.
  3. Zajęcia fakultatywne realizowane są przez sekcje zainteresowań ustalane są corocznie w oparciu o program zatwierdzany przez Zarząd na podstawie wniosków zgłaszanych przez słuchaczy na walnym zgromadzeniu  i organizowanych na ich wyraźne życzenie
  4. Kluby zainteresowań skupiają słuchaczy, którzy pragną podzielić się własną wiedzą w danej dziedzinie . Funkcjonowanie takich klubów  co do zakresu i formy wymaga akceptacji Zarządu  w cyklu rocznym .Za funkcjonowanie takich klubów odpowiadają grupowi.

§4

Zasady Kierowania WTUTW

  1. Działalnością WTUTW kieruje Prezes (P) przy pomocy dwóch Vce Prezesów  (V I , VII), skarbnika  ( SK) oraz sekretarza ( SE). oraz zastępców członów .
  2. Zastępcy członków ściśle współpracują z członkami Zarządu.
  3. W razie rezygnacji lub powstania wakatu ba stanowisku Członka Zarządu na najbliższym posiedzeniu dokonuje się wyboru uzupełniającego na czas do Walnego Zebrania Członków.
  4. Funkcje przewodniczących sekcji zainteresowań spełniają Starostowie wybierani przez słuchaczy danej sekcji , na okres jednego roku akademickiego,
  5. Funkcje grupowych klubów zainteresowań pełnią osoby wybrane, na okres jednego roku akademickiego,  przez członków uczestniczących w zajęciach.
  6. Starostowie i grupowi  tworzą samorząd zwany Radą Słuchaczy. Rada słuchaczy pracuje w oparciu o własny suwerenny plan wybierając ze swego grona Przewodniczącego i Zastępcę.
  7. Rada Słuchaczy pracuje w formule „Wolontariat” na podstawie  umowy zawartej z  Zarządem.

§5

Kompetencje poszczególnych Członków Zarządu

  1. Prezes ( P) kieruje działalnością Uniwersytetu przy pomocy dwóch zastępców, sekretarza ,i skarbnika oraz zastępców Członków Zarządu a w szczególności odpowiada za całość funkcjonowania  Uniwersytetu  oraz za wykłady plenarne w siedzibie WTUTW oraz za wykłady specjalistyczne poza siedzibą, pozyskuje środki na finansowanie działalności Uniwersytetu.  
  2. I-Vce  Prezes organizuje i koordynuje działania z zakresu szeroko pojętego uczestnictwa członków Uniwersytetu w kulturze , poznawaniu dziedzictwa narodowego kultury, tradycji itd., rozpoznaję możliwości i podejmuje starania o pozyskanie środków finansowych z „grantów” i dotacji z zakresu objętego obszarem działania I-V ce , koordynuje i nadzoruje prace sekcji artystycznych i innych przedsięwzięć o tym charakterze.
  3. II-Vce Prezes organizuje i koordynuje działania sekcji i klubów  spełniających funkcje edukacyjne,  a także koordynuje  działania sekcji rehabilitacyjnych, podejmuje starania o pozyskanie i rozliczenie  środków  finansowych z dotacji z zakresu objętego działania Uniwersytetu , nadzoruje prace osoby odpowiedzialnej  za redagowanie strony internetowej Uniwersytetu. Współpracuje z Zastępcą Członka odpowiedzialnego za opracowanie programu turystyczno- krajoznawczego  oraz jego realizację.
  4. Skarbnik ( SK) prowadzi sprawy związane z ewidencjonowaniem i dokumentowaniem zdarzeń finansowych , a w szczególności gromadzi dokumenty związane z finansową działalnością Uniwersytetu, prowadzi zbiórkę składek i opłat wnoszonych przez słuchaczy i realizuje wypłaty dla osób,  z którymi zawarto umowy.
  5. Sekretarz ( SE)  Prowadzi sprawy związane z dokumentowaniem działalności Uniwersytetu, prowadzi ewidencję słuchaczy , organizuje obieg informacji wewnętrznej , koordynuje i nadzoruje wydawanie biuletynu informacyjnego Głos Sowy i dba o przepływ informacji miedzy członkami a Zarządem

§6

Zasady uczestnictwa w zajęciach

  1. Członkowie WTUTW mają prawo wyboru dowolnej liczby zajęć zgodnie z własnymi możliwościami czasowymi i finansowymi.
  2. W ramach działalności Uniwersytetu prowadzi się dwa rodzaje zajęć:
    1. Nieodpłatne, do których zalicza się w szczególności wykłady plenarne, wykłady organizowane poza siedzibą Uniwersytetu, warsztaty wokalne, nordic-walking, spotkania integracyjne,
    1. Odpłatne, do których zalicza się zajęcia organizowane w sekcjach obejmujących lektoraty, naukę obsługi komputera, warsztaty malarskie, gimnastykę rehabilitacyjną i usprawniającą, zajęcia gimnastyczne w basenie, a także organizowanie biletów na wydarzenia kulturalne oraz uczestnictwo wycieczek turystyczno-krajoznawczych a także innych wyjazdach organizowanych w ramach działalności Uniwersytetu.
  3. Odpłatność za zajęcia uiszcza się kwartalnie nie później niż do końca pierwszego tygodnia kolejnego kwartału z zastrzeżeniem możliwości ustalenia innego okresu rozliczeniowego dla wybranych zajęć w trybie semestralnych ( np. w przypadku zajęć w basenie ).Nieusprawiedliwiony brak wpłaty skutkuje niemożliwością uczestniczenia w zajęciach. W zajęciach, w których słuchacz nie uczestniczy nie przewiduje się zwrot wpłaty.
  4. Sekcje zainteresowań nie mogą liczyć mniej niż 10 osób, a górna granica liczebności grupy wynika z warunków optymalizacji warunków kształcenia i technicznego zabezpieczenia zajęć .
  5. Każda grupa zajęć fakultatywnych  wybiera ze swego grona Starostę Grupy do obowiązków którego należy:
    1. aktywny udział w pracach Rady Słuchaczy
    1. prowadzenie listy obecności,
    1. przyjmowanie opłat i niezwłoczne przekazywanie ich do kasy Uniwersytetu lub wpłatę na konto Uniwersytetu,
    1. .
  6. Osoby wybrane na grupowych Klubów zainteresowań są reprezentantem słuchaczy  a do obowiązków tych grupowych należą;
    1. aktywny udział w pracach Rady Słuchaczy,
    1. przygotowanie zakresu i formy działalności tych klubów,
    1. prowadzenie list obecności  ze spotkań,
    1. raportowanie do Zarządu sprawozdań z aktywności klubów,
    1. przekazywanie Zarządowi  wszystkich informacji istotnych dla funkcjonowania klubu oraz uwag , opinii, wniosków i wnoszenie własnych inicjatyw dotyczących programu działania Uniwersytetu.
    1. przekazywanie słuchaczom danej grupy informacji płynących od Zarządu ,
    1. dbałość o estetykę i czystość miejsca pracy grupy
  7. Uczestnictwo w programie turystyczno-krajoznawczym odbywa się
    1. zgodnie z harmonogramem wycieczek podawanych do wiadomości słuchaczy w biuletynie informacyjnym  Sowa oraz na stronie internetowej Uniwersytetu,
    1. z zachowaniem zapisów , a kwalifikacja odbywa się wg kolejności zgłoszeń . Niezakwalifikowani stanowią listę rezerwową,
    1. koszt wycieczki i tryb wnoszenia wpłaty, w tym zaliczki przy wyjazdach kilkudniowych podaje się z odpowiednim wyprzedzeniem przed każdym wyjazdem,
    1. w wypadku rezygnacji z wyjazdu i braku chętnych na zwolnione miejsce wniesiona zaliczka nie będzie zwracana,
    1. dofinansowanie wyjazdu obejmuje tylko słuchaczy Uniwersytetu,
    1. w wycieczkach mogą uczestniczyć osoby niestowarzyszone po zaspokojeniu potrzeb członków Uniwersytetu  i pokrywają wszystkie koszty .
  8. W przypadku koniecznej rezygnacji z zajęć słuchacz ma obowiązek poinformować Zarząd na przynajmniej dwa tygodnie przed rozpoczęciem kwartału , a w  przypadku innego cyklu rozliczeniowego na miesiąc przed początkiem semestru. Każda rezygnacja powoduje nowe przeliczenie odpłatności indywidualnej i skutkuje wzrostem odpłatności dla pozostałych członków grupy.
  9. Terminy i miejsca wszystkich prowadzonych zajęć podawane są w Biuletynie informacyjnym „ Głos Sowy” redagowanych odpowiednio dla każdego semestru roku akademickiego.

§7

Prawa i obowiązki słuchaczy WTUTW

  1. Słuchacz ma prawo do
    1. korzystania z całej oferty programowej na zasadzie równości,
    1. otrzymywaniem dopłat do wybranych zajęć na zasadach określonych przez Zarząd
    1. posiadania legitymacji którą ma obowiązek okazać w uzasadnionych sytuacjach,
    1. otrzymywanie pełnej informacji dotyczącej Uniwersytetu
    1. składania na piśmie do Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wniosków, skargi otrzymywanie na nie odpowiedzi w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc.
  2. Słuchacz ma obowiązek przestrzegania Statutu i Regulaminu Organizacyjnego WTUTW w szczególności ::
    1. dbałość o wizerunek Uniwersytetu na zewnątrz, także udział w ważnych wydarzeniach społecznych,
    1. regularnego uczestnictwa w wybranych przez siebie zajęciach,
    1. terminowego uiszczania opłat,
    1. współodpowiedzialności  za racjonalne gospodarowanie wspólnymi środkami finansowymi,
    1. świadczenie pracy społecznej na rzecz społeczności uniwersyteckiej miarę sił i możliwości,
    1. informowanie Zarządu o dłuższej nieobecności ,zawieszeniu członkostwa lub rezygnacji,
    1. dbałość o stan użytkowanego sprzętu i pomieszczeń.

§8

System obiegu informacji i kontakty

  1. Nośnikami informacji są
  2. Biuletyn informacyjny „G łos Sowy” wydawany jest na każdy semestr roku akademickiego,
  3. Strona internetowa www.u3wawer.com.pl,
  4. Informator przesyłany na na podany przez członka adres internetowy.
  5. Informacje bieżące podawane są w ciągu 15 min. przed wykładem plenarnym (czwartek)
  6. W obrębie grupy zajęciowej system  przepływu informacji ustanawia Starosta a dla klubów zainteresowań Grupowi,
  7. Zarząd przesyła do Starostów i  Grupowych  informacje pilne,
  8. Informacje do Zarządu przekazuje się osobiście lub przez Starostę lub Grupowego. Kontakty telefoniczne podane są w Biuletynie,
  9. Sekretariat WTUTW (ul. Żegańska 1a)  funkcjonuje w formie dyżurów Członków Zarządu lub Zastępców i czynny jest we wtorki w godz.10-12 i w czwartki godz. 15 1630.
  10. Dyżurujący w Sekretariacie
    1. Przyjmuje korespondencję i udziela informacji w sprawach WTUTW,
    1. Przyjmuje składki członkowskie oraz opłaty przewidziane Regulaminem
    1. Przyjmuje zapisy i deklaracje uczestników na kolejne semestry.