REGULAMIN ORGANIZACYJNY WTUTW
Regulamin Organizacyjny Wawerskiego Towarzystwa Uniwersytetu Trzeciego Wieku zwany dalej Regulaminem określa wewnętrzne zasady funkcjonowania organizacji takie jak formy i miejsce prowadzenia działalności , finansowanie , zasady członkostwa, zasady kierowania oraz kompetencje członków Zarządu , zasady uczestniczenia członków w zajęciach , prawa i obowiązki słuchaczy oraz system obiegu informacji.
§1
Postanowienia ogólne
- Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku jest stowarzyszeniem , organizacją pozarządową posiada status organizacji pożytku publicznego , jest członkiem Fundacji Ogólnopolskiego Porozumienia UTW , Członkiem Komisji Dialogu Społecznego ds. UTW w ramach forum Dialogu Społecznego działającego przy Urzędzie Dzielnicy Wawer. Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku realizuje swoje zadania na podstawie Ustawy o Stowarzyszeniach , ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności Pożytku Publicznego i Wolontariacie i innych stosownych przepisów ustawowych i Statutu.
- Program Uniwersytetu ma na celu stworzenie warunków do rozwoju intelektualnego , osobistego rozwoju przez sztukę , promocji prozdrowotnego stylu życia, organizacji wypoczynku oraz nawiązywanie i wzmacnianie więzi społecznych w środowisku.
- Podstawowymi źródłami finansowania działalności WTUTW
- środki własne – tzn. wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
- środki pochodzące z płatności za zajęcia fakultatywne, wycieczki, imprezy kulturalne oraz inne wynikające z oferty programowej,
- dotacje i granty,
- odpisy 1,5% podatku dochodowego dla Organizacji Pożytku Publicznego.
- Adresem i siedzibą główną WTUTW jest budynek Wawerskiego Centrum Kultury zlokalizowany przy ul Żegańskiej 1a, 04713 Warszawie email [email protected].
- Sekretariat WTUTW funkcjonuje w formie dyżurów członków zarządu lub zastępców członków WTUTW pod w/w adresem i czynny jest w każdy wtorek od godz.. 10:00 do 12:00 oraz przed wykładem od godz. 15:00 do 16:30.
§2
Zasady członkostwa
- Członkiem WTUTW może być osoba , która osiągnęła wiek 50+, jest emerytem lub rencistą , nie pracuje zawodowo w pełnym wymiarze czasu, wypełniła Kartę Zgłoszenia oraz wniosła statutową opłatę ( składkę roczną a dla nowych członków również opłatę wpisową) . Przyjęcia nowych członków, w miarę wolnych miejsc, odbywają się raz w roku w czasie dni otwartych we wrześniu dokładny termin podany z miesięcznym wyprzedzeniem znajduje się na stronie internetowej Uniwersytetu www,u3wawer,com.pl.
- Wcześniej uzyskane członkostwo potwierdza się zapisami na kolejny rok akademicki wraz z wpłaceniem składki rocznej . Brak potwierdzonego zapisu i brak wpłaty równoznaczne jest z rezygnacją z członkostwa.
- W szczególnych przypadkach okresowo uniemożliwiających słuchaczowi uczestnictwo w pracach WTUTW możliwe jest czasowe zawieszenie członkostwa na wniosek zainteresowanego skierowany na piśmie do Zarządu.
Formy prowadzonej działalności
- Podstawową formą działalności edukacyjnej WTUTW są wykłady prowadzone w siedzibie Uniwersytetu oraz poza siedzibą w placówkach muzealno edukacyjnych w Warszawie.
- Formą uzupełniającą mogą być konwersatoria i seminaria poświęcone pogłębianiu wiedzy w określonej wybranej dziedziny.
- Zajęcia fakultatywne realizowane są przez sekcje zainteresowań ustalane są corocznie w oparciu o program zatwierdzany przez Zarząd na podstawie wniosków zgłaszanych przez słuchaczy na walnym zgromadzeniu i organizowanych na ich wyraźne życzenie
- Kluby zainteresowań skupiają słuchaczy, którzy pragną podzielić się własną wiedzą w danej dziedzinie . Funkcjonowanie takich klubów co do zakresu i formy wymaga akceptacji Zarządu w cyklu rocznym .Za funkcjonowanie takich klubów odpowiadają grupowi.
Zasady Kierowania WTUTW
- Działalnością WTUTW kieruje Prezes (P) przy pomocy dwóch Vce Prezesów (V I , VII), skarbnika ( SK) oraz sekretarza ( SE). oraz zastępców członów .
- Zastępcy członków ściśle współpracują z członkami Zarządu.
- W razie rezygnacji lub powstania wakatu ba stanowisku Członka Zarządu na najbliższym posiedzeniu dokonuje się wyboru uzupełniającego na czas do Walnego Zebrania Członków.
- Funkcje przewodniczących sekcji zainteresowań spełniają Starostowie wybierani przez słuchaczy danej sekcji , na okres jednego roku akademickiego,
- Funkcje grupowych klubów zainteresowań pełnią osoby wybrane, na okres jednego roku akademickiego, przez członków uczestniczących w zajęciach.
- Starostowie i grupowi tworzą samorząd zwany Radą Słuchaczy. Rada słuchaczy pracuje w oparciu o własny suwerenny plan wybierając ze swego grona Przewodniczącego i Zastępcę.
- Rada Słuchaczy pracuje w formule „Wolontariat” na podstawie umowy zawartej z Zarządem.
§5
Kompetencje poszczególnych Członków Zarządu
- Prezes ( P) kieruje działalnością Uniwersytetu przy pomocy dwóch zastępców, sekretarza ,i skarbnika oraz zastępców Członków Zarządu a w szczególności odpowiada za całość funkcjonowania Uniwersytetu oraz za wykłady plenarne w siedzibie WTUTW oraz za wykłady specjalistyczne poza siedzibą, pozyskuje środki na finansowanie działalności Uniwersytetu.
- I-Vce Prezes organizuje i koordynuje działania z zakresu szeroko pojętego uczestnictwa członków Uniwersytetu w kulturze , poznawaniu dziedzictwa narodowego kultury, tradycji itd., rozpoznaję możliwości i podejmuje starania o pozyskanie środków finansowych z „grantów” i dotacji z zakresu objętego obszarem działania I-V ce , koordynuje i nadzoruje prace sekcji artystycznych i innych przedsięwzięć o tym charakterze.
- II-Vce Prezes organizuje i koordynuje działania sekcji i klubów spełniających funkcje edukacyjne, a także koordynuje działania sekcji rehabilitacyjnych, podejmuje starania o pozyskanie i rozliczenie środków finansowych z dotacji z zakresu objętego działania Uniwersytetu , nadzoruje prace osoby odpowiedzialnej za redagowanie strony internetowej Uniwersytetu. Współpracuje z Zastępcą Członka odpowiedzialnego za opracowanie programu turystyczno- krajoznawczego oraz jego realizację.
- Skarbnik ( SK) prowadzi sprawy związane z ewidencjonowaniem i dokumentowaniem zdarzeń finansowych , a w szczególności gromadzi dokumenty związane z finansową działalnością Uniwersytetu, prowadzi zbiórkę składek i opłat wnoszonych przez słuchaczy i realizuje wypłaty dla osób, z którymi zawarto umowy.
- Sekretarz ( SE) Prowadzi sprawy związane z dokumentowaniem działalności Uniwersytetu, prowadzi ewidencję słuchaczy , organizuje obieg informacji wewnętrznej , koordynuje i nadzoruje wydawanie biuletynu informacyjnego Głos Sowy i dba o przepływ informacji miedzy członkami a Zarządem
§6
Zasady uczestnictwa w zajęciach
- Członkowie WTUTW mają prawo wyboru dowolnej liczby zajęć zgodnie z własnymi możliwościami czasowymi i finansowymi.
- W ramach działalności Uniwersytetu prowadzi się dwa rodzaje zajęć:
- Nieodpłatne, do których zalicza się w szczególności wykłady plenarne, wykłady organizowane poza siedzibą Uniwersytetu, warsztaty wokalne, nordic-walking, spotkania integracyjne,
- Odpłatne, do których zalicza się zajęcia organizowane w sekcjach obejmujących lektoraty, naukę obsługi komputera, warsztaty malarskie, gimnastykę rehabilitacyjną i usprawniającą, zajęcia gimnastyczne w basenie, a także organizowanie biletów na wydarzenia kulturalne oraz uczestnictwo wycieczek turystyczno-krajoznawczych a także innych wyjazdach organizowanych w ramach działalności Uniwersytetu.
- Odpłatność za zajęcia uiszcza się kwartalnie nie później niż do końca pierwszego tygodnia kolejnego kwartału z zastrzeżeniem możliwości ustalenia innego okresu rozliczeniowego dla wybranych zajęć w trybie semestralnych ( np. w przypadku zajęć w basenie ).Nieusprawiedliwiony brak wpłaty skutkuje niemożliwością uczestniczenia w zajęciach. W zajęciach, w których słuchacz nie uczestniczy nie przewiduje się zwrot wpłaty.
- Sekcje zainteresowań nie mogą liczyć mniej niż 10 osób, a górna granica liczebności grupy wynika z warunków optymalizacji warunków kształcenia i technicznego zabezpieczenia zajęć .
- Każda grupa zajęć fakultatywnych wybiera ze swego grona Starostę Grupy do obowiązków którego należy:
- aktywny udział w pracach Rady Słuchaczy
- prowadzenie listy obecności,
- przyjmowanie opłat i niezwłoczne przekazywanie ich do kasy Uniwersytetu lub wpłatę na konto Uniwersytetu,
- .
- Osoby wybrane na grupowych Klubów zainteresowań są reprezentantem słuchaczy a do obowiązków tych grupowych należą;
- aktywny udział w pracach Rady Słuchaczy,
- przygotowanie zakresu i formy działalności tych klubów,
- prowadzenie list obecności ze spotkań,
- raportowanie do Zarządu sprawozdań z aktywności klubów,
- przekazywanie Zarządowi wszystkich informacji istotnych dla funkcjonowania klubu oraz uwag , opinii, wniosków i wnoszenie własnych inicjatyw dotyczących programu działania Uniwersytetu.
- przekazywanie słuchaczom danej grupy informacji płynących od Zarządu ,
- dbałość o estetykę i czystość miejsca pracy grupy
- Uczestnictwo w programie turystyczno-krajoznawczym odbywa się
- zgodnie z harmonogramem wycieczek podawanych do wiadomości słuchaczy w biuletynie informacyjnym Sowa oraz na stronie internetowej Uniwersytetu,
- z zachowaniem zapisów , a kwalifikacja odbywa się wg kolejności zgłoszeń . Niezakwalifikowani stanowią listę rezerwową,
- koszt wycieczki i tryb wnoszenia wpłaty, w tym zaliczki przy wyjazdach kilkudniowych podaje się z odpowiednim wyprzedzeniem przed każdym wyjazdem,
- w wypadku rezygnacji z wyjazdu i braku chętnych na zwolnione miejsce wniesiona zaliczka nie będzie zwracana,
- dofinansowanie wyjazdu obejmuje tylko słuchaczy Uniwersytetu,
- w wycieczkach mogą uczestniczyć osoby niestowarzyszone po zaspokojeniu potrzeb członków Uniwersytetu i pokrywają wszystkie koszty .
- W przypadku koniecznej rezygnacji z zajęć słuchacz ma obowiązek poinformować Zarząd na przynajmniej dwa tygodnie przed rozpoczęciem kwartału , a w przypadku innego cyklu rozliczeniowego na miesiąc przed początkiem semestru. Każda rezygnacja powoduje nowe przeliczenie odpłatności indywidualnej i skutkuje wzrostem odpłatności dla pozostałych członków grupy.
- Terminy i miejsca wszystkich prowadzonych zajęć podawane są w Biuletynie informacyjnym „ Głos Sowy” redagowanych odpowiednio dla każdego semestru roku akademickiego.
§7
Prawa i obowiązki słuchaczy WTUTW
- Słuchacz ma prawo do
- korzystania z całej oferty programowej na zasadzie równości,
- otrzymywaniem dopłat do wybranych zajęć na zasadach określonych przez Zarząd
- posiadania legitymacji którą ma obowiązek okazać w uzasadnionych sytuacjach,
- otrzymywanie pełnej informacji dotyczącej Uniwersytetu
- składania na piśmie do Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wniosków, skargi otrzymywanie na nie odpowiedzi w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc.
- Słuchacz ma obowiązek przestrzegania Statutu i Regulaminu Organizacyjnego WTUTW w szczególności ::
- dbałość o wizerunek Uniwersytetu na zewnątrz, także udział w ważnych wydarzeniach społecznych,
- regularnego uczestnictwa w wybranych przez siebie zajęciach,
- terminowego uiszczania opłat,
- współodpowiedzialności za racjonalne gospodarowanie wspólnymi środkami finansowymi,
- świadczenie pracy społecznej na rzecz społeczności uniwersyteckiej miarę sił i możliwości,
- informowanie Zarządu o dłuższej nieobecności ,zawieszeniu członkostwa lub rezygnacji,
- dbałość o stan użytkowanego sprzętu i pomieszczeń.
§8
System obiegu informacji i kontakty
- Nośnikami informacji są
- Biuletyn informacyjny „G łos Sowy” wydawany jest na każdy semestr roku akademickiego,
- Strona internetowa www.u3wawer.com.pl,
- Informator przesyłany na na podany przez członka adres internetowy.
- Informacje bieżące podawane są w ciągu 15 min. przed wykładem plenarnym (czwartek)
- W obrębie grupy zajęciowej system przepływu informacji ustanawia Starosta a dla klubów zainteresowań Grupowi,
- Zarząd przesyła do Starostów i Grupowych informacje pilne,
- Informacje do Zarządu przekazuje się osobiście lub przez Starostę lub Grupowego. Kontakty telefoniczne podane są w Biuletynie,
- Sekretariat WTUTW (ul. Żegańska 1a) funkcjonuje w formie dyżurów Członków Zarządu lub Zastępców i czynny jest we wtorki w godz.10-12 i w czwartki godz. 15 1630.
- Dyżurujący w Sekretariacie
- Przyjmuje korespondencję i udziela informacji w sprawach WTUTW,
- Przyjmuje składki członkowskie oraz opłaty przewidziane Regulaminem
- Przyjmuje zapisy i deklaracje uczestników na kolejne semestry.