Statut
Wawerskiego Towarzystwa Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1
- Stowarzyszenie o nazwie Wawerskie Towarzystwo Uniwersytetu Trzeciego Wieku, zwane dalej Stowarzyszeniem lub Wawerskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie jest neutralne światopoglądowo, politycznie i wyznaniowo. Działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Z 2015 r. poz. 1393 z późn. zmianami) i używa nazwy: Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku, jako zarejestrowana organizacja, posiada osobowość prawną. Stowarzyszenie jest organizacją o charakterze pożytku publicznego w rozumieniu Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz. U. Nr 96 poz.873 z późn. zm./
- Stowarzyszenie jest organizacją społeczną, otwartą dla osób fizycznych, spełniających wymagania niniejszego statutu, a także organizacji społecznych i gospodarczych.
- 2
Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest Dzielnica Warszawa Wawer m.st. Warszawa, a terenem działania jest województwo mazowieckie.
- 3
Stowarzyszenie może używać podłużnej pieczęci z nazwą i adresem. Może ponadto wydawać legitymacje i odznaki zawierające emblemat stowarzyszenia wyróżniające go wśród innych organizacji. Wzór emblematu zatwierdza Zarząd.
- 4
Stowarzyszenie współpracuje z Uniwersytetami Trzeciego Wieku w Warszawie oraz bliźniaczymi placówkami w kraju i zagranicą. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym charakterze i zakresie działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym. O przystąpieniu do tych organizacji, bądź o wystąpieniu z nich decyduje Zarząd, którego uchwała podlega zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie na najbliższym posiedzeniu.
- 5
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudnić pracowników w tym swoich członków za wynagrodzeniem lub bez.
Rozdział II
Cele Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i sposoby ich realizacji
§ 6
Celami Stowarzyszenia są:
1) kształtowanie postaw sprzyjających uczeniu się przez całe życie,
2) wspomaganie rozwoju osobistego poprzez ustawiczne kształcenie i wszechstronną aktywizację
3) przeciwdziałanie osamotnieniu ludzi starszych poprzez propagowanie postaw aktywnego współuczestnictwa w pracach stowarzyszenia,
4) propagowanie i organizowanie wolontariatu na rzecz ludzi starszych, młodzieży i dzieci potrzebujących pomocy i wsparcia,
5) ochrona i promocja zdrowia w tym, w szczególności upowszechnianie profilaktyki gerontologicznej,
6) upowszechnianie krajoznawstwa, kultury fizycznej, sportu i turystyki,
7) podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz świadomości obywatelskiej i narodowej,
8) działalność na rzecz mniejszości narodowych, poznania ich kultur i tradycji,
9) działalność na rzecz ludzi niepełnosprawnych,
10) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
11) propagowanie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
12) upowszechnianie i ochrona wolności, praw człowieka o raz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
13) działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami różnych narodów Europy,
14) samopomoc koleżeńska w zakresie poprawy jakości życia osób starszych.
15) W zakresie swoich celów statutowych reprezentowanie interesów zbiorowych swoich członków wobec organów władzy publicznej
- § 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele, w szczególności poprzez:
- prowadzenie wykładów, seminariów i lektoratów języków obcych oraz sekcji problemowych zgodnie z oczekiwaniami członków,
- organizowanie i prowadzenie punktów konsultacji lekarskich i porad psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem geriatrii i profilaktyki gerontologicznej,
- organizowanie i prowadzenie obozów rekreacyjno-kondycyjnych, wczasów oraz wycieczek krajoznawczych,
- organizowanie aukcji i imprez dobroczynnych na rzecz swoich członków,
- organizowanie spotkań okolicznościowych, wycieczek, prac społecznych , zajęć sportowych i rehabilitacyjnych,
- aktywizowanie do uczestnictwa w imprezach kulturalnych,
- zaspokajanie potrzeb rozwijania szeroko pojętej twórczości artystycznej,
- umożliwienie poznania dziedzictwa narodowego poznawania dziedzictwa narodowego, kultury polskiej i światowej,
- udział w badaniach naukowych szczególnie z zakresu gerontologii,
- organizowanie konferencji naukowych,
- współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób trzeciego wieku,
- współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi w celu wymiany doświadczeń w działalności na rzecz osób trzeciego wieku,
- inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów stowarzyszenia.
- § 8
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych odrębnymi przepisami. Dochód z działalności gospodarczej służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie stowarzyszenia
- § 9
- Członkowie Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku dzielą się na:
1 członków zwyczajnych,
1.2 członków honorowych,
1.3 członków wspierających. - Członkiem zwyczajnym może być osoba w wieku emerytalnym lub przed emerytalnym, mająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych.
- Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w realizacji celów stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna.
- § 10
- Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych i wspierających następuje w drodze uchwały Zarządu, podejmowanej zwykłą większością głosów.
- Osoba fizyczna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi deklarację o przystąpieniu do stowarzyszenia oraz wpłaca wpisowe i składkę członkowską.
- Osoba prawna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi oświadczenie woli oraz ustala rodzaj i formę wspierania stowarzyszenia.
- Członkostwo honorowe nadawane jest uchwałą walnego Zebrania na wniosek Zarządu’
- § 11
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia zobowiązani są:
- aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia,
- popierać działania zmierzające do wzrostu znaczenia roli Stowarzyszenia,
- przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz stowarzyszenia,
- regularnie opłacać składki.
- § 12
- Członkowie zwyczajni Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku mają prawo do:
1) korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego,
2) brania udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia,
3) wnioskowania w sprawach dotyczących celów i środków działania,
4) posiadania legitymacji stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, a ponadto zwolnieni są z opłacania składki członkowskiej.
- Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym za wyjątkiem korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego.
- § 13
Ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu następuje poprzez:
- skreślenie z listy członków,
- wykluczenie ze stowarzyszenia.
- § 14
- Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje na drodze uchwały Zarządu w przypadku:
1.1 pisemnej rezygnacji z członkostwa,
1.2 śmierci członka.
1.3 nieuiszczenia składki członkowskiej do 15 września każdego roku akademickiego.
- Wykluczenie następuje w drodze uchwały Zarządu w przypadku:
2.1 działalności sprzecznej z postanowieniami statutu oraz uchwałami władz stowarzyszenia,
2.2 nie brania udziału w pracach stowarzyszenia bez podania przyczyny,
2.3 utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego wyroku.
- Ustanie członkostwa wspierającego następuje poprzez:
3.1 dobrowolne wystąpienie ze stowarzyszenia
3.2 zaprzestanie działalności wspierającej
3.3 utratę osobowości prawnej.
- § 15
- Spory wynikłe między członkami na tle ich działalności oraz sprawy członków dotyczące nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia rozstrzyga Zarząd.
2.. Zarząd ma prawo udzielić członkowi upomnienia, nagany, zawiesić w prawach członka, a w szczególnie jaskrawych wypadkach wykluczyć ze Stowarzyszenia.
3.. Od uchwał Zarządu służy odwołanie w terminie 14 dni do Walnego Zebrania. W przypadku odwołań w sprawach dotyczących wykluczenia ze Stowarzyszenia, Zarząd może zawiesić członka w jego prawach do czasu rozpatrzenia odwołania.
- § 16
Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków /Delegatów/. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków /Delegatów jest ostateczna.
- § 17
Zawieranie umów między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz rozstrzyganiem sporów z nim następuje zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Z 2015 r. poz. 1393 z późn. zmianami).
Rozdział IV
Władze stowarzyszenia
- § 18
- Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków /Delegatów,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna. - Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa dwa lata akademickie.
- Walne Zebranie Członków przeprowadza się w końcu roku akademickiego.
- Jeśli liczba członków stowarzyszenia przekroczy 100 osób Walne Zebranie Członków może być zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd. Delegaci wybierani są wg zasady 1 Delegat na 5 członków.
- Delegaci na Walne Zebranie Delegatów mogą dokonać wyboru członków Zarządu i Członków Komisji Rewizyjnej także spośród tych członków stowarzyszenia, którzy nie zostali delegatami.
- Wybór władz odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków /Delegatów wyrażonego w drodze uchwały.
- Uchwały wszystkich władz stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
- § 19
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków /Delegatów, które może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków /Delegatów zwołuje Zarząd co najmniej raz w roku, zawiadamiając wszystkich członków o jego pierwszym i drugim terminie, miejscu i porządku obrad na 14 dni przed datą zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków/ Delegatów zwołuje Zarząd:
3.1 na podstawie własnej uchwały ,
3.2 na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
3.3 na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały w tym przedmiocie.
3.4 Nadzwyczajne Walne Zebranie członków, obraduje wyłącznie nad sprawą, która zawarta jest we wniosku o jego zwołanie
4 Do ważności uchwał Walnego Zebrania Członków /Delegatów w pierwszym terminie wymagana jest co najmniej obecność połowy liczby osób uprawnionych do głosowania. W drugim terminie uchwały zapadają bez względu na liczbę obecnych, zwykłą większością głosów.
- § 20
- Walne Zebranie członków jest zwoływane w trybie zwykłym oraz w trybie nadzwyczajnym
- W Walnym Zebraniu Członków udział biorą:
- z głosem decydującym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym- członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
- Do uprawnień Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
- ustalanie kierunków działalności Stowarzyszenia,
- uchwalanie nowego statutu lub zmian w statucie,
- dokonywanie wyboru odrębnie Prezesa Zarządu oraz Członków Zarządu, Zastępców Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, wniesionych przez członków stowarzyszenia
- udzielanie lub odmowa absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków,
- przyjęcie uchwały o przekształceniu lub likwidacji Stowarzyszenia i przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
Zarząd Stowarzyszenia
- § 21
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia między Walnymi Zebraniami członków i zgodnie z jego uchwałami. Reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przez Walnym Zebraniem członków.
- Zarząd składa się z pięciu członków w tym: prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika oraz od trzech do pięciu zastępców członków Zarządu z głosem doradczym.
- Do reprezentowania stowarzyszenia upoważniony jest prezes, wiceprezesi, sekretarz i skarbnik.
- Ukonstytuowanie się Zarządu następuje na pierwszym jego zebraniu.
- Określenia zadań dla zastępców członków Zarządu dokonuje Zarząd.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać z głosem doradczym przewodniczący Rady Słuchaczy oraz przewodniczący Sekcji Problemowych, których zasady działania określa Zarząd.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos prezesa.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
- Zarząd może zatrudnić pracownika do prowadzenia spraw administracyjno-księgowych
- Liczebność składu Zarządu ustalana jest przez Walne Zebranie drogą uchwały przed wyborami nowego Zarządu.
- Do obowiązków Zarządu Stowarzyszenia należy:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania członków
- kierowanie bieżącą pracą stowarzyszenia i reprezentowanie go na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
- opracowanie projektu kierunków działania i przedłożenie ich pod obrady Walnego Zebrania Członków /Delegatów,
- realizowanie programu działania uchwalonego przez Walne Zebranie Członków/Delegatów,
- prowadzenie spraw członkowskich,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych oraz instrukcji organizacyjnych,
- zarządzanie majątkiem i funduszami stowarzyszenia,
- ustalenie rocznych programów prac i ich budżetu,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności oraz sprawozdań finansowych,
- zawieranie umów z organami państwowymi i samorządowymi w sprawach dotacji finansowych i ich warunków, oraz innymi instytucjami wspierającymi,
uchwalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich
- Zarząd w drodze uchwały może powołać Radę Programową określając jej działania oraz uprawnienia,
- określenie wzoru pieczęci Stowarzyszenia, znaku Stowarzyszenia i wzorów dokumentów wydawanych przez Stowarzyszenie,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
Komisja Rewizyjna
- § 22
-
- Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym organem kontrolnym Stowarzyszenia.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
2.1 kontrolowanie działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem spraw finansowych, zgodnie z przepisami o rachunkowości, co najmniej raz w roku.
2.2 składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności oraz wniosków w podmiocie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia,
2.3 przedstawienie Zarządowi uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia.
2.4 wybór podmiotu do zbadania sprawozdania finansowego stowarzyszenia, zgodnie z przepisami o rachunkowości.
2.5 prowadzenie mediacji w przypadku sporów słuchaczy z Zarządem.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Komisji.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- § 23
- Organem samorządu stowarzyszenia słuchaczy jest Rada Słuchaczy, zwana dalej Radą.
- W skład Rady wchodzą przewodniczący Sekcji Problemowych.
- Przewodniczących, wybierają członkowie Sekcji na początku roku akademickiego w głosowaniu jawnym, na jednoroczną kadencję, do czasu następnych wyborów.
- Do zakresu działania Rady należy opiniowanie programów działania Stowarzyszenia, zgłaszanie wniosków i postulatów słuchaczy, dbanie o przepływ informacji pomiędzy Zarządem a słuchaczami.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jego zastępcę, według trybu wewnętrznie ustalonego.
- § 24
- W przypadku zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze dokooptowania.
- Dokooptowania dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. Liczba dokooptowanych nie może być większa niż połowa składu organu.
Rozdział V
Fundusze i majątek Stowarzyszenia- § 25
- Majątek stowarzyszenia stanowią:
1 wpływy ze składek członkowskich,
1.2 darowizny, składki, zapisy,
1.3 wpływy z ofiarności publicznej,
1.4 dotacje,
1.5 wpływy z aukcji i imprez dobroczynnych. - Do oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem, upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających wspólnie.
- § 26
- Działalność stowarzyszenia jest nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, za wyjątkiem działalności wymienionej w ust. 2
- Nieodpłatna działalność pożytku publicznego Stowarzyszenia polegająca na:
2.1. organizowaniu wycieczek turystyczno-krajoznawczych,
2.2 organizowaniu kursów,
2.3. organizowaniu zajęć rehabilitacyjnych,
2.4. udział w imprezach kulturalnych,
2.5. prowadzeniu aukcji i imprez dobroczynnych,
może być realizowana jako działalność nieodpłatna lub działalność odpłatna.
- Dochód z działalności odpłatnej stowarzyszenia służy wyłącznie działalności statutowej.
- § 27
- Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim lub w stosunku pokrewieństwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
- Zabrania się przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Zakazuje się wykorzystywania majątku stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że wykorzystanie to wynika ze statutowego celu stowarzyszenia.
- Zakazuje się zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
- § 28
-
Zmiana statutu, opracowanie nowego statutu, przekształcenie lub likwidacja Stowarzyszenia mogą być dokonane na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków,
powziętej większością dwóch trzecich głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków, lub w drugim terminie zwykłą większością głosów.
§ 29
W razie powzięcia przez Walne Zebranie Członków uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie powoła Komisję likwidacyjną, która zgodnie z uchwalonymi przez Walne Zebranie wytycznymi przeprowadzi likwidację. Likwidatorami Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku są członkowie ostatniego Zarządu
- § 30
-
Uchwalając likwidację Stowarzyszenia, Walne Zebranie może wskazać cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia po pokryciu jego zobowiązań.
Uwaga: Nowelizacja Statutu zostaje przeprowadzona zgodnie z nowelizację Ustawy Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zmianami)
Dodaj komentarz