Statut

STATUT

WAWERSKIEGO TOWARZYSTWA UNIWERSYTETU TRZECIEGO   WIEKU

 

Tekst jednolity z dnia 13.06.2024

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

1.      Stowarzyszenie o nazwie Wawerskie Towarzystwo Uniwersytetu Trzeciego Wieku zwane dalej Stowarzyszeniem lub Wawerskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku jest dobrowolnym,  samorządnym  zrzeszeniem o celach  niezarobkowych. Stowarzyszenie jest neutralne światopoglądowo, politycznie i wyznaniowo. Działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r.-Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.z 2015r.poz.1393 z późn. zmianami) i używa nazwy Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku, jako zarejestrowana organizacja, posiada osobowość prawną . Stowarzyszenie jest organizacją o charakterze pożytku publicznego w rozumieniu Ustawy z dnia 24 Kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz.U. Nr 96 poz.873 z późn. zm./

2.      Stowarzyszenie jest organizacją społeczną, otwartą dla osób fizycznych, spełniających wymagania niniejszego statutu, a także organizacji społecznych i gospodarczych.

 

§ 2

 

Siedzibą stowarzyszenia i jego władz  jest Dzielnica Warszawa Wawer m.st. Warszawa, a terenem działania jest województwo mazowieckie.

 

§ 3

 

Stowarzyszenie może używać podłużnej pieczęci z nazwą i adresem. Może ponadto wydawać legitymacje i odznaki zawierające emblemat stowarzyszenia wyróżniające go wśród  innych organizacji. Wzór emblematu zatwierdza Zarząd.

 

§ 4

 

Stowarzyszenie współpracuje z Uniwersytetami Trzeciego Wieku w Warszawie oraz bliźniaczymi placówkami w kraju i zagranicą. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym charakterze i zakresie działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym. O przystąpieniu do tych organizacji, bądź o wystąpieniu z nich decyduje Zarząd, którego uchwała podlega zatwierdzeniu przez walne Zgromadzenie na najbliższym posiedzeniu.

 

§ 5

 

Stowarzyszenie  opiera  swą  działalność  na  pracy  społecznej  członków, do  prowadzenia swych spraw może zatrudnić pracowników w tym swoich członków za wynagrodzeniem lub bez, oraz inne podmioty z których usług Stowarzyszenie będzie korzystać do realizacji celów statutowych w tym osoby i podmioty prawne również jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

 

 

 

Rozdział II

 

Cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji

 

§ 6

Celem stowarzyszenia jest:

1)      kształtowanie postaw sprzyjających uczeniu się przez całe życie,

2)      wspomaganie rozwoju osobistego poprzez ustawiczne kształcenie i wszechstronną aktywizację,

3)      przeciwdziałanie osamotnieniu ludzi starszych poprzez propagowanie postaw aktywnego   współuczestnictwa w pracach stowarzyszenia,

4)      propagowanie i organizowanie wolontariatu na rzecz ludzi starszych, młodzieży i dzieci potrzebujących pomocy i wsparcia,

5)      ochrona i promocja zdrowia w tym, w szczególności upowszechnianie profilaktyki  gerontologicznej

6)      upowszechnianie krajoznawstwa , kultury fizycznej, sportu i turystyki,

7)      podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz świadomości obywatelskiej i narodowej,

8)      działalność na rzecz mniejszości narodowych, poznania ich kultur i tradycji,

9)      działalność na rzecz ludzi niepełnosprawnych,

10)   działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

11)    propagowanie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,

12)    upowszechnianie i ochrona wolności, praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,

13)   działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami różnych narodów Europy

14)   samopomoc koleżeńska w zakresie poprawy jakości życia osób starszych.

15)    W zakresie swoich celów statutowych reprezentowanie interesów zbiorowych swoich członków wobec władzy publicznej.

 

 

§ 7

 

 

Stowarzyszenie realizuje swoje cele, w szczególności poprzez:

1)  prowadzenie wykładów, seminariów lektoratów języków obcych oraz sekcji problemowych zgodnie z oczekiwaniami członków,

2)  organizowanie i prowadzenie   punktów konsultacji  lekarskich i porad psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem geriatrii i profilaktyki gerontologicznej,

3)  organizowanie i  prowadzenie obozów rekreacyjno-kondycyjnych, wczasów oraz wycieczek krajoznawczych,

4)  organizowanie aukcji i imprez dobroczynnych na rzecz swoich członków,

5)  organizowanie spotkań okolicznościowych, wycieczek, prac społecznych, zajęć sportowych i rehabilitacyjnych,

6)  aktywizowanie do uczestnictwa w imprezach kulturalnych,

7)  zaspokajanie potrzeb rozwijania szeroko pojętej twórczości artystycznej,

8)  umożliwienie poznania dziedzictwa narodowego, kultury polskiej i światowej,

9)  udział w badaniach naukowych szczególnie z zakresu gerontologii,

10)   organizowanie konferencji naukowych,

11)   współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób trzeciego wieku,

12)   współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi w celu wymiany doświadczeń w działalności na rzecz osób trzeciego wieku,

13)    inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów stowarzyszenia.

 

 

§ 8

 

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych odrębnymi przepisami. Dochód z działalności gospodarczej służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków stowarzyszenia.

 

 

Rozdział III

 

Członkowie stowarzyszenia

 

§ 9

 

1.      Członkowie Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku dzielą się na:

1.1.    członków zwyczajnych,

1.2.    członków honorowych,

1.3.    członków wspierających.

2.      Członkiem zwyczajnym może być osoba w wieku emerytalnym lub przed emerytalnym, mająca zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych

3.      Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w realizacji celów stowarzyszenia.

4.      Członkiem wspierającym może być osoba prawna.

 

§ 10

 

1.                Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych i wspierających następuje w drodze uchwały Zarządu, podejmowanej zwykłą większością głosów.

2.                Osoba fizyczna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi deklarację o przystąpieniu do stowarzyszenia oraz wpłaca wpisowe i składkę członkowską.

3.                Osoba prawna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi oświadczenie woli oraz ustala rodzaj i formę wspierania stowarzyszenia.

4.                Członkostwo honorowe, w tym tytuł honorowego Prezesa nadawane jest uchwałą walnego Zebrania na wniosek Zarządu.

 

§ 11

 

     Członkowie Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku zobowiązani są :

1)      aktywnie uczestniczyć w realizacji celów stowarzyszenia,

2)      popierać działania zmierzające do wzrostu znaczenia roli Stowarzyszenia,

3)      przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz stowarzyszenia,

4)      regularnie opłacać składki.

 

 

 

§ 12

 

1.                Członkowie zwyczajni Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku mają prawo do:

1)                    korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego,

2)                    brania udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia,

3)                    wnioskowania w sprawach dotyczących celów i środków działania,

4)                    posiadania legitymacji Stowarzyszenia.

2.                Członkowie honorowi Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, a ponadto zwolnieni są z opłacania składki członkowskiej.

3.                Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym za wyjątkiem korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego.

 

§ 13

 

Ustanie członkostwa w Wawerskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku następuje poprzez:

1)               skreślenie z listy członków,

2)               wykluczenie ze Stowarzyszenia.

 

§ 14

 

1.      Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu w przypadku:

1.1.    pisemnej rezygnacji z członkostwa,

1.2.    śmierci członka.

1.3.    Nieuiszczenia składki członkowskiej przez miesiąc po wyznaczonym terminie.

2.      Wykluczenie następuje w drodze uchwały  Zarządu w przypadku:

2.1.    Prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z postanowieniami statutu oraz  uchwałami władz Stowarzyszenia,

2.2.    nie brania udziału w pracach stowarzyszenia bez podania przyczyny,

2.3.    utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego wyroku.

2.4.    Popełnienie czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka Stowarzyszenia lub godzi w dobre imię Stowarzyszenia.

Przed podjęciem uchwały o wykluczeniu Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu.

3.      3.Ustanie członkostwa wspierającego następuje poprzez:

3.1.    dobrowolne wystąpienie ze Stowarzyszenia

3.2.    zaprzestanie działalności wspierającej

3.3.    utratę osobowości prawnej.

 

§ 15

 

1.      Spory wynikłe między członkami na tle działalności oraz sprawy członków dotyczące nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia rozstrzyga Zarząd.

2.      Zarząd ma prawo udzielić członkowi upomnienia , nagany, zawiesić w prawach członka, a w szczególnie jaskrawych wypadkach wykluczyć ze Stowarzyszenia.

3.      Od uchwał Zarządu służy odwołanie do Walnego Zebrania za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej. W przypadku odwołań w sprawach dotyczących wykluczenia ze Stowarzyszenia, Zarząd może zawiesić członka w jego prawach do czasu rozpatrzenia odwołania.

 

§ 16

 

Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków /Delegatów/.

Uchwała Walnego Zebrania Członków /Delegatów/ jest ostateczna.

 

§ 17

 

Zawieranie umów między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz rozstrzyganiem sporów z nim następuje zgodnie z postanowieniami ustawy  dnia 7 kwietnia 1989r.-Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U z 2015r. poz.1393 z póżn. zmianami).

 

 

Rozdział IV

 

Władze stowarzyszenia

 

§ 18

 

1.                         Władzami Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku są:

1)               Walne Zebranie Członków /Delegatów/,

2)               Zarząd,

3)               Komisja Rewizyjna.

2.                Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa dwa lata akademickie.

3.                Walne Zebranie Członków przeprowadza się w końcu roku akademickiego..

4.                Jeśli liczba członków stowarzyszenia przekroczy 100 osób Walne Zebranie Członków może być zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów. Decyzje w tej sprawie podejmuje Zarząd. Delegaci wybierani są wg zasady 1 Delegat na 5 członków.

5.                Delegaci na Walne Zebranie Delegatów mogą dokonać wyboru członków Zarządu i Członków Komisji Rewizyjnej także spośród tych członków stowarzyszenia , którzy nie zostali delegatami.

6.                Wybór władz odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od decyzji Walnego  Zebrania  Członków /Delegatów/ wyrażonego w drodze uchwały.

7.                Uchwały wszystkich władz stowarzyszenia zapadają zwykła większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania,  jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej

 

§ 19

 

 

1.      Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków /Delegatów/, które może być zwyczajne albo nadzwyczajne.

2.      Zwyczajne walne Zebranie Członków /Delegatów/ zwołuje Zarząd co najmniej raz w roku, zawiadamiając wszystkich członków o jego pierwszym i drugim terminie, miejscu i porządku obrad na 14 dni przed datą zebrania.

3.      Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków/ Delegatów/ zwołuje Zarząd :

3.1.    Na podstawie własnej uchwały,

3.2.    na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,

3.3.    na pisemny wniosek, co najmniej1/3 liczby członków zwyczajnych w ciągu dwóch miesięcy od od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały w tym przedmiocie.

3.4.    Nadzwyczajne Walne Zebranie członków obraduje wyłącznie nad sprawą , która zawarta jest we wniosku o jego zwołanie.

4.      Do ważności uchwał Walnego Zebrania Członków /Delegatów/ w pierwszym terminie wymagana jest co najmniej obecność połowy liczby osób uprawnionych do głosowania. W drugim terminie uchwały  zapadają bez względu  na liczbę obecnych zwykłą większością głosów.

 

 

 

 

§ 20

 

 

1.      Walne Zebranie członków jest zwoływane w trybie zwykłym oraz w trybie nadzwyczajnym.

2.      W walnym Zebraniu Członków udział biorą:

2.1.    z głosem decydującym- członkowie zwyczajni

2.2.    z głosem doradczym – członkowie wspierający , honorowi i zaproszeni goście

3.      Do kompetencji Walnego Zebrania Członków /Delegatów/ należy:

3.1.  uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,

3.2.  ustalenie kierunków działalności Stowarzyszenia,

3.3.  uchwalenie nowego statutu lub zmian w statucie

3.4.  dokonywanie wyboru odrębnie Prezesa Zarządu  oraz Członków Zarządu , Zastępców Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia

3.5.  rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu  Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej,

3.6.  rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, wniesionej przez członków Stowarzyszenia,,

3.7.  udzielenie lub odmowa absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia.

3.8.    podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków,

3.9.  podjęcie uchwały o przekształceniu lub likwidacji Stowarzyszenia i przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia .

 

 

Zarząd Stowarzyszenia

 

§ 21

 

 

1.  Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia między Walnymi Zebraniami Członków i zgodnie z jego uchwałami. Reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem członków.

2.  Zarząd składa się z pięciu członków w tym: prezesa,  dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika oraz od trzech do pięciu zastępców członków Zarządu z głosem doradczym.

3.  Do reprezentowania stowarzyszenia upoważniony jest prezes, wiceprezesi, sekretarz i skarbnik.

4.  Ukonstytuowanie się  Zarządu następuje na pierwszym jego zebraniu.

5.  Określenia zadań dla zastępców członków Zarządu dokonuje Zarząd.

6.  W posiedzeniach Zarządu mogą brać z głosem doradczym przewodniczący Rady Słuchaczy oraz przewodniczący Sekcji Problemowych , których zasady działania określa Zarząd

7.  Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów ,przy obecności połowy członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos prezesa.

8.  Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.

9.  Zarząd może zatrudnić  pracownika do prowadzenia spraw administracyjno-księgowych.

10.   Liczebność składu Zarządu ustalana jest przez Walne Zebranie drogą uchwały przed wyborami nowego Zarządu.

11.   Do obowiązków  Zarządu Stowarzyszenia należy:

11.1. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania członków

11.2.  kierowanie bieżącą pracą stowarzyszenia i reprezentowanie go na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,

11.3.  opracowanie projektu kierunków działania i przedłożenie go pod obrady Walnego Zebrania Członków /Delegatów/,

11.4.  realizowanie programu działania uchwalonego przez Walne Zebranie Członków/Delegatów/,

11.5. prowadzenie spraw członkowskich

11.6. uchwalanie regulaminów wewnętrznych oraz instrukcji organizacyjnych,

11.7.  zarządzanie majątkiem i funduszami stowarzyszenia,

11.8. ustalanie rocznych programów prac oraz budżetu,

11.9. sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności oraz sprawozdań finansowych

11.10.  zawieranie umów z organami państwowymi i samorządowymi w sprawach dotacji finansowych i ich warunków, oraz innymi instytucjami wspierającymi,

11.11.  uchwalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich,

11.12.  Zarząd w drodze uchwały może powołać Radę Programową określając jej działania oraz uprawnienia.

11.13.  określenie wzoru pieczęci  Stowarzyszenia znaku Stowarzyszenia i wzorów dokumentów wydawanych przez Stowarzyszenie,

11.14.  reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.

11.15.  ustanowienie funduszu statutowego.

 

Komisja Rewizyjna

 

§ 22

 

1.  Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym organem kontrolnym Stowarzyszenia 1..

2.  Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

2.1. Kontrolowanie działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem spraw finansowych , zgodnie z przepisami o rachunkowości co najmniej raz w roku.

2.2. Składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności oraz wniosków w podmiocie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia,

2.3. Przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej  Stowarzyszenia

2.4. Wybór podmiotu do zbadania sprawozdania finansowego stowarzyszenia zgodnie z przepisami o rachunkowości,

2.5. Prowadzenie mediacji w przypadku sporów słuchaczy z Zarządem.

3.  W skład Komisji rewizyjnej wchodzi do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie.

4.  Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Komisji.

5.  Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

 

 

§ 23

 

 

§ 24

 

 

2. Dokooptowania dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. Liczba dokooptowanych nie może być większa niż połowa składu organu.

 

 

Rozdział V

 

Fundusze i Majątek Stowarzyszenia

 

§ 25

 

1.  Majątek stowarzyszenia stanowią

1.1. wpływy ze składek członkowskich,

1.2. darowizny, składki, zapisy,

1.3. wpływy z ofiarności publicznej,

1.4. dotacje,

1.5. wpływy z aukcji i imprez dobroczynnych

1.6. inne wpływy prawem niezabronione

2.  Do oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających wspólnie.

 

 

 

          § 26

 

 

 

1.        Działalność stowarzyszenia jest nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, za wyjątkiem działalności wymienionej w ust 2.2

2.        Działalność polegająca na:

2.1.           organizowaniu wycieczek turystyczno-krajoznawczych,

2.2.           organizowaniu kursów,

2.3.           organizowaniu zajęć rehabilitacyjnych,

2.4.           udziale w imprezach kulturalnych,

2.5.           prowadzeniu aukcji i imprez dobroczynnych,

może być realizowana jako działalność nieodpłatna lub działalność odpłatna.

3.        Dochód z działalności odpłatnej stowarzyszenia służy wyłącznie działalności statutowej.

§ 27

 

1.  Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim lub w stosunku pokrewieństwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

2.  Zabrania się przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.

3.  Zakazuje się wykorzystywanie majątku stowarzyszenia na rzecz członków , członków organów lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku   do osób trzecich , chyba  że wykorzystanie to wynika ze statutowego celu stowarzyszenia.

4.  Zakazuje się zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie. 

 

Rozdział VI

 

Zmiana statutu i rozwiązanie stowarzyszenia

 

                                                                § 28 

 

Zmiana statutu lub opracowanie nowego statutu, przekształcenie lub likwidacją  Stowarzyszenia  mogą być dokonane na podstawie  uchwały Walnego Zebrania Członków  powziętej większością dwóch trzecich głosów w obecności , co najmniej połowy ogólnej liczby członków , lub w drugim terminie zwykłą większością głosów.

 

§ 29

 

W razie powzięcia przez Walne Zebranie Członków uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie powoła Komisję likwidacyjną, która zgodnie z uchwalonymi przez Walne Zebranie wytycznymi przeprowadzi likwidację . Likwidatorami Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku są członkowie ostatniego Zarządu.

 

§ 30

 

Uchwalając likwidację Stowarzyszenia Walne Zebranie może wskazać cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia po pokryciu jego zobowiązań.

 

Uwaga : Nowelizacja zostaje przeprowadzona zgodnie z nowelizacją Ustawy o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989r.- Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U z 2015r. poz.1393 z późn. zmianami.


 Powyższa wersja dokumentu dotyczy 13.06.2024