Statut
STATUT
WAWERSKIEGO TOWARZYSTWA UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU
Tekst jednolity z dnia 13.06.2024
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Stowarzyszenie o nazwie Wawerskie Towarzystwo Uniwersytetu Trzeciego Wieku zwane dalej Stowarzyszeniem lub Wawerskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie jest neutralne światopoglądowo, politycznie i wyznaniowo. Działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r.-Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.z 2015r.poz.1393 z późn. zmianami) i używa nazwy Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wawerski Uniwersytet Trzeciego Wieku, jako zarejestrowana organizacja, posiada osobowość prawną . Stowarzyszenie jest organizacją o charakterze pożytku publicznego w rozumieniu Ustawy z dnia 24 Kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz.U. Nr 96 poz.873 z późn. zm./
2. Stowarzyszenie jest organizacją społeczną, otwartą dla osób fizycznych, spełniających wymagania niniejszego statutu, a także organizacji społecznych i gospodarczych.
§ 2
Siedzibą stowarzyszenia i jego władz jest Dzielnica Warszawa Wawer m.st. Warszawa, a terenem działania jest województwo mazowieckie.
§ 3
Stowarzyszenie może używać podłużnej pieczęci z nazwą i adresem. Może ponadto wydawać legitymacje i odznaki zawierające emblemat stowarzyszenia wyróżniające go wśród innych organizacji. Wzór emblematu zatwierdza Zarząd.
§ 4
Stowarzyszenie współpracuje z Uniwersytetami Trzeciego Wieku w Warszawie oraz bliźniaczymi placówkami w kraju i zagranicą. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym charakterze i zakresie działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym. O przystąpieniu do tych organizacji, bądź o wystąpieniu z nich decyduje Zarząd, którego uchwała podlega zatwierdzeniu przez walne Zgromadzenie na najbliższym posiedzeniu.
§ 5
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swych spraw może zatrudnić pracowników w tym swoich członków za wynagrodzeniem lub bez, oraz inne podmioty z których usług Stowarzyszenie będzie korzystać do realizacji celów statutowych w tym osoby i podmioty prawne również jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
Rozdział II
Cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 6
Celem stowarzyszenia jest:
1) kształtowanie postaw sprzyjających uczeniu się przez całe życie,
2) wspomaganie rozwoju osobistego poprzez ustawiczne kształcenie i wszechstronną aktywizację,
3) przeciwdziałanie osamotnieniu ludzi starszych poprzez propagowanie postaw aktywnego współuczestnictwa w pracach stowarzyszenia,
4) propagowanie i organizowanie wolontariatu na rzecz ludzi starszych, młodzieży i dzieci potrzebujących pomocy i wsparcia,
5) ochrona i promocja zdrowia w tym, w szczególności upowszechnianie profilaktyki gerontologicznej
6) upowszechnianie krajoznawstwa , kultury fizycznej, sportu i turystyki,
7) podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz świadomości obywatelskiej i narodowej,
8) działalność na rzecz mniejszości narodowych, poznania ich kultur i tradycji,
9) działalność na rzecz ludzi niepełnosprawnych,
10) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
11) propagowanie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
12) upowszechnianie i ochrona wolności, praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
13) działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami różnych narodów Europy
14) samopomoc koleżeńska w zakresie poprawy jakości życia osób starszych.
15) W zakresie swoich celów statutowych reprezentowanie interesów zbiorowych swoich członków wobec władzy publicznej.
§ 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele, w szczególności poprzez:
1) prowadzenie wykładów, seminariów lektoratów języków obcych oraz sekcji problemowych zgodnie z oczekiwaniami członków,
2) organizowanie i prowadzenie punktów konsultacji lekarskich i porad psychologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem geriatrii i profilaktyki gerontologicznej,
3) organizowanie i prowadzenie obozów rekreacyjno-kondycyjnych, wczasów oraz wycieczek krajoznawczych,
4) organizowanie aukcji i imprez dobroczynnych na rzecz swoich członków,
5) organizowanie spotkań okolicznościowych, wycieczek, prac społecznych, zajęć sportowych i rehabilitacyjnych,
6) aktywizowanie do uczestnictwa w imprezach kulturalnych,
7) zaspokajanie potrzeb rozwijania szeroko pojętej twórczości artystycznej,
8) umożliwienie poznania dziedzictwa narodowego, kultury polskiej i światowej,
9) udział w badaniach naukowych szczególnie z zakresu gerontologii,
10) organizowanie konferencji naukowych,
11) współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób trzeciego wieku,
12) współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi w celu wymiany doświadczeń w działalności na rzecz osób trzeciego wieku,
13) inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów stowarzyszenia.
§ 8
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych odrębnymi przepisami. Dochód z działalności gospodarczej służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie stowarzyszenia
§ 9
1. Członkowie Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku dzielą się na:
1.1. członków zwyczajnych,
1.2. członków honorowych,
1.3. członków wspierających.
2. Członkiem zwyczajnym może być osoba w wieku emerytalnym lub przed emerytalnym, mająca zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych
3. Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w realizacji celów stowarzyszenia.
4. Członkiem wspierającym może być osoba prawna.
§ 10
1. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych i wspierających następuje w drodze uchwały Zarządu, podejmowanej zwykłą większością głosów.
2. Osoba fizyczna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi deklarację o przystąpieniu do stowarzyszenia oraz wpłaca wpisowe i składkę członkowską.
3. Osoba prawna ubiegająca się o członkostwo składa Zarządowi oświadczenie woli oraz ustala rodzaj i formę wspierania stowarzyszenia.
4. Członkostwo honorowe, w tym tytuł honorowego Prezesa nadawane jest uchwałą walnego Zebrania na wniosek Zarządu.
§ 11
Członkowie Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku zobowiązani są :
1) aktywnie uczestniczyć w realizacji celów stowarzyszenia,
2) popierać działania zmierzające do wzrostu znaczenia roli Stowarzyszenia,
3) przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz stowarzyszenia,
4) regularnie opłacać składki.
§ 12
1. Członkowie zwyczajni Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku mają prawo do:
1) korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego,
2) brania udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia,
3) wnioskowania w sprawach dotyczących celów i środków działania,
4) posiadania legitymacji Stowarzyszenia.
2. Członkowie honorowi Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, a ponadto zwolnieni są z opłacania składki członkowskiej.
3. Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym za wyjątkiem korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego.
§ 13
Ustanie członkostwa w Wawerskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku następuje poprzez:
1) skreślenie z listy członków,
2) wykluczenie ze Stowarzyszenia.
§ 14
1. Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu w przypadku:
1.1. pisemnej rezygnacji z członkostwa,
1.2. śmierci członka.
1.3. Nieuiszczenia składki członkowskiej przez miesiąc po wyznaczonym terminie.
2. Wykluczenie następuje w drodze uchwały Zarządu w przypadku:
2.1. Prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z postanowieniami statutu oraz uchwałami władz Stowarzyszenia,
2.2. nie brania udziału w pracach stowarzyszenia bez podania przyczyny,
2.3. utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego wyroku.
2.4. Popełnienie czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka Stowarzyszenia lub godzi w dobre imię Stowarzyszenia.
Przed podjęciem uchwały o wykluczeniu Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu.
3. 3.Ustanie członkostwa wspierającego następuje poprzez:
3.1. dobrowolne wystąpienie ze Stowarzyszenia
3.2. zaprzestanie działalności wspierającej
3.3. utratę osobowości prawnej.
§ 15
1. Spory wynikłe między członkami na tle działalności oraz sprawy członków dotyczące nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia rozstrzyga Zarząd.
2. Zarząd ma prawo udzielić członkowi upomnienia , nagany, zawiesić w prawach członka, a w szczególnie jaskrawych wypadkach wykluczyć ze Stowarzyszenia.
3. Od uchwał Zarządu służy odwołanie do Walnego Zebrania za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej. W przypadku odwołań w sprawach dotyczących wykluczenia ze Stowarzyszenia, Zarząd może zawiesić członka w jego prawach do czasu rozpatrzenia odwołania.
§ 16
Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków /Delegatów/.
Uchwała Walnego Zebrania Członków /Delegatów/ jest ostateczna.
§ 17
Zawieranie umów między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz rozstrzyganiem sporów z nim następuje zgodnie z postanowieniami ustawy dnia 7 kwietnia 1989r.-Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U z 2015r. poz.1393 z póżn. zmianami).
Rozdział IV
Władze stowarzyszenia
§ 18
1. Władzami Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku są:
1) Walne Zebranie Członków /Delegatów/,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa dwa lata akademickie.
3. Walne Zebranie Członków przeprowadza się w końcu roku akademickiego..
4. Jeśli liczba członków stowarzyszenia przekroczy 100 osób Walne Zebranie Członków może być zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów. Decyzje w tej sprawie podejmuje Zarząd. Delegaci wybierani są wg zasady 1 Delegat na 5 członków.
5. Delegaci na Walne Zebranie Delegatów mogą dokonać wyboru członków Zarządu i Członków Komisji Rewizyjnej także spośród tych członków stowarzyszenia , którzy nie zostali delegatami.
6. Wybór władz odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków /Delegatów/ wyrażonego w drodze uchwały.
7. Uchwały wszystkich władz stowarzyszenia zapadają zwykła większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej
§ 19
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków /Delegatów/, które może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne Zebranie Członków /Delegatów/ zwołuje Zarząd co najmniej raz w roku, zawiadamiając wszystkich członków o jego pierwszym i drugim terminie, miejscu i porządku obrad na 14 dni przed datą zebrania.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków/ Delegatów/ zwołuje Zarząd :
3.1. Na podstawie własnej uchwały,
3.2. na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
3.3. na pisemny wniosek, co najmniej1/3 liczby członków zwyczajnych w ciągu dwóch miesięcy od od daty złożenia wniosku lub podjęcia uchwały w tym przedmiocie.
3.4. Nadzwyczajne Walne Zebranie członków obraduje wyłącznie nad sprawą , która zawarta jest we wniosku o jego zwołanie.
4. Do ważności uchwał Walnego Zebrania Członków /Delegatów/ w pierwszym terminie wymagana jest co najmniej obecność połowy liczby osób uprawnionych do głosowania. W drugim terminie uchwały zapadają bez względu na liczbę obecnych zwykłą większością głosów.
§ 20
1. Walne Zebranie członków jest zwoływane w trybie zwykłym oraz w trybie nadzwyczajnym.
2. W walnym Zebraniu Członków udział biorą:
2.1. z głosem decydującym- członkowie zwyczajni
2.2. z głosem doradczym – członkowie wspierający , honorowi i zaproszeni goście
3. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków /Delegatów/ należy:
3.1. uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
3.2. ustalenie kierunków działalności Stowarzyszenia,
3.3. uchwalenie nowego statutu lub zmian w statucie
3.4. dokonywanie wyboru odrębnie Prezesa Zarządu oraz Członków Zarządu , Zastępców Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia
3.5. rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej,
3.6. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, wniesionej przez członków Stowarzyszenia,,
3.7. udzielenie lub odmowa absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia.
3.8. podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków,
3.9. podjęcie uchwały o przekształceniu lub likwidacji Stowarzyszenia i przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia .
Zarząd Stowarzyszenia
§ 21
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia między Walnymi Zebraniami Członków i zgodnie z jego uchwałami. Reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem członków.
2. Zarząd składa się z pięciu członków w tym: prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika oraz od trzech do pięciu zastępców członków Zarządu z głosem doradczym.
3. Do reprezentowania stowarzyszenia upoważniony jest prezes, wiceprezesi, sekretarz i skarbnik.
4. Ukonstytuowanie się Zarządu następuje na pierwszym jego zebraniu.
5. Określenia zadań dla zastępców członków Zarządu dokonuje Zarząd.
6. W posiedzeniach Zarządu mogą brać z głosem doradczym przewodniczący Rady Słuchaczy oraz przewodniczący Sekcji Problemowych , których zasady działania określa Zarząd
7. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów ,przy obecności połowy członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos prezesa.
8. Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
9. Zarząd może zatrudnić pracownika do prowadzenia spraw administracyjno-księgowych.
10. Liczebność składu Zarządu ustalana jest przez Walne Zebranie drogą uchwały przed wyborami nowego Zarządu.
11. Do obowiązków Zarządu Stowarzyszenia należy:
11.1. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania członków
11.2. kierowanie bieżącą pracą stowarzyszenia i reprezentowanie go na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
11.3. opracowanie projektu kierunków działania i przedłożenie go pod obrady Walnego Zebrania Członków /Delegatów/,
11.4. realizowanie programu działania uchwalonego przez Walne Zebranie Członków/Delegatów/,
11.5. prowadzenie spraw członkowskich
11.6. uchwalanie regulaminów wewnętrznych oraz instrukcji organizacyjnych,
11.7. zarządzanie majątkiem i funduszami stowarzyszenia,
11.8. ustalanie rocznych programów prac oraz budżetu,
11.9. sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności oraz sprawozdań finansowych
11.10. zawieranie umów z organami państwowymi i samorządowymi w sprawach dotacji finansowych i ich warunków, oraz innymi instytucjami wspierającymi,
11.11. uchwalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich,
11.12. Zarząd w drodze uchwały może powołać Radę Programową określając jej działania oraz uprawnienia.
11.13. określenie wzoru pieczęci Stowarzyszenia znaku Stowarzyszenia i wzorów dokumentów wydawanych przez Stowarzyszenie,
11.14. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
11.15. ustanowienie funduszu statutowego.
Komisja Rewizyjna
§ 22
1. Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym organem kontrolnym Stowarzyszenia 1..
2. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
2.1. Kontrolowanie działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem spraw finansowych , zgodnie z przepisami o rachunkowości co najmniej raz w roku.
2.2. Składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności oraz wniosków w podmiocie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia,
2.3. Przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia
2.4. Wybór podmiotu do zbadania sprawozdania finansowego stowarzyszenia zgodnie z przepisami o rachunkowości,
2.5. Prowadzenie mediacji w przypadku sporów słuchaczy z Zarządem.
3. W skład Komisji rewizyjnej wchodzi do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie.
4. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Komisji.
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 23
Organem samorządu stowarzyszenia słuchaczy jest Rada Słuchaczy, zwana dalej Radą.
W skład Rady wchodzą przewodniczący Sekcji Problemowych.
Przewodniczących, wybierają członkowie Sekcji na początku roku akademickiego w głosowaniu jawnym, na jednoroczną kadencję, do czasu następnych wyborów.
Do zakresu działania Rady należy opiniowanie programów działania Stowarzyszenia, zgłaszanie wniosków i postulatów słuchaczy, dbanie o przepływ informacji pomiędzy Zarządem a słuchaczami.
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jego zastępcę, według trybu wewnętrznie ustalonego.
§ 24
W przypadku zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze dokooptowania.
2. Dokooptowania dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. Liczba dokooptowanych nie może być większa niż połowa składu organu.
Rozdział V
Fundusze i Majątek Stowarzyszenia
§ 25
1. Majątek stowarzyszenia stanowią
1.1. wpływy ze składek członkowskich,
1.2. darowizny, składki, zapisy,
1.3. wpływy z ofiarności publicznej,
1.4. dotacje,
1.5. wpływy z aukcji i imprez dobroczynnych
1.6. inne wpływy prawem niezabronione
2. Do oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających wspólnie.
§ 26
1. Działalność stowarzyszenia jest nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, za wyjątkiem działalności wymienionej w ust 2.2
2. Działalność polegająca na:
2.1. organizowaniu wycieczek turystyczno-krajoznawczych,
2.2. organizowaniu kursów,
2.3. organizowaniu zajęć rehabilitacyjnych,
2.4. udziale w imprezach kulturalnych,
2.5. prowadzeniu aukcji i imprez dobroczynnych,
może być realizowana jako działalność nieodpłatna lub działalność odpłatna.
3. Dochód z działalności odpłatnej stowarzyszenia służy wyłącznie działalności statutowej.
§ 27
1. Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim lub w stosunku pokrewieństwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Zabrania się przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3. Zakazuje się wykorzystywanie majątku stowarzyszenia na rzecz członków , członków organów lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich , chyba że wykorzystanie to wynika ze statutowego celu stowarzyszenia.
4. Zakazuje się zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie stowarzyszenia
§ 28
Zmiana statutu lub opracowanie nowego statutu, przekształcenie lub likwidacją Stowarzyszenia mogą być dokonane na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością dwóch trzecich głosów w obecności , co najmniej połowy ogólnej liczby członków , lub w drugim terminie zwykłą większością głosów.
§ 29
W razie powzięcia przez Walne Zebranie Członków uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie powoła Komisję likwidacyjną, która zgodnie z uchwalonymi przez Walne Zebranie wytycznymi przeprowadzi likwidację . Likwidatorami Wawerskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku są członkowie ostatniego Zarządu.
§ 30
Uchwalając likwidację Stowarzyszenia Walne Zebranie może wskazać cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia po pokryciu jego zobowiązań.
Uwaga : Nowelizacja zostaje przeprowadzona zgodnie z nowelizacją Ustawy o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989r.- Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U z 2015r. poz.1393 z późn. zmianami.
Powyższa wersja dokumentu dotyczy 13.06.2024